معرفی کلید Tab کیبورد
۰ نظر آموزش ویندوز و اندروید

| معرفی کلید Tab کیبورد

کلید تب یا Tab Key چیست و چه عملکردی دارد؟

کلید تب (Tab Key) نام یکی از کلیدهای پرکابرد در صفحه کلید های متداول امروزی است که برای انتقال مکان نمای متنی به نقطه توقف بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معادل فارسی این کلید، کلید جهش، کلید جدولی یا کلید جدول ساز می‌باشد اما معمولا با همان نام کلید تب شناخته می‌شود. گفتنی است نام این کلید از ابتدای واژه Tabular (به معنای جدولی) گرفته شده است.

منشأ پیدایش کلید جدول‌ساز به دوران ماشین‌های تحریر برمی‌گردد. در گذشته تایپیست‌ها برای تایپ جدولی داده‌ها با کمک ماشین تحریر مجبور بودند چندین بار کلید فاصله (Space bar) را فشار دهند. پس از مدتی برای تسهیل این فرایند کلیدهایی افزوده شد که محل فرود کاراکتر بعدی را به یک نقطه توقف بعدی تحت عنوان tab stop انتقال می‌داد. امروزه نیز در صفحه کلید رایانه‌ها، کلید تب نقشی مشابه را ایفا می‌کند.

البته این کلید در رابط های کاربری امروزی دارای کاربردهای دیگری نیز می‌باشد. به عنوان مثال هنگام پر کردن یک فرم اینترنتی یا وارد کردن داده ها در نرم افزارهای مختلف، می‌توان با فشار دادن این کلید، مکان نما را به فیلد بعدی انتقال داد یا فوکس را به یک المان دیگر (نظیر دکمه OK در یک جعبه گفتگو) منتقل نمود. به این ترتیب بدون نیاز به استفاده از ماوس می‌توان سرعت وارد کردن داده‌ها را افزایش داد.

دیدگاه شما
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی